Focus Groups
Focus groups, skupinové diskuse, jsou spolu s hloubkovými rozhovory, In-Depth Interview, jednou z hlavních metod kvalitativního výzkumu. Jsou koncipovány tak, aby prozkoumaly postoje, názory a mínění veřejnosti či cílové skupiny. Nejčastěji se využívají v souvislosti s marketingovým výzkumem, průzkumem spotřebitelských návyků, k ověření účinnosti reklamy apod. Velkou výtěžnost přinášejí také tam, kde využívají vizuální, ale i chuťové vnímání – testy obalů, časopisů, ochutnávky produktů apod.
Provedení
Jedna skupina se skládá z 8 – 12 (maximálně, ideální počet je 8 – 10) respondentů. Diskuse je řízena školeným moderátorem, zpravidla psychologem. Běžná délka jednoho FG je v rozmezí 1,5 – 2 hod. Z celé diskuse je pořizován video či DVD záznam, o kterém jsou respondenti předem informováni, stejně jako o tom, že za jednocestným zrcadlem sleduje probíhající proces i zadavatel a výzkumný tým. Diskusi lze také sledovat online přes internet.
Výhody
- Realizace v krátkém čase
- Nízká cena v porovnání s kvantitativním výzkumem
- Možnost průběžného ovlivňování během diskuse
- Možnost opakování FG dokud nedojde k tzv. nasycenosti (opakování témat)
- Možnost zpětné analýzy FG ze záznamu
- Vysoká efektivita výzkumu